בעולם מבולבל שהרע והטוב מעורבבים יחד ישנם מצבים שקשה עד בלתי אפשרי לדעת מהו הדבר שהוא מחלק הטוב ומהו מחלק הרע כמעט אין לך דבר שהוא מוכרע בוודאות בכל דבר שהאדם עושה יכולים להיות לו כמה סיבות ולכל סיבה ישנם עוד כמה אפשרויות לכאן או לכאן ואיך באמת האדם ידע אם מה שנמצא לפניו הוא דבר טוב שיקדם אותו בעבודת ה' או חלילה להיפך.
האם ישנו כלי שמשמש לבירור הספק?
האם יש מבחן אחד ברור לדעת טוב או רע?
בפרשת השבוע "כי תקנה עבד עיברי וכו' אם אדוניו יתן לו אשה וכו' ויצאה חינם אין כסף"
מפרש האור החיים הק' על הדרך שכידוע יש לאדם שני חלקים אחד רוחני שהוא נקרא "האדם" וחלק אחד גשמי שהוא נקרא "העבד" מכיוון שתפקידו הוא לשמש את הנפש שהיא האדם ולכן נקרא עבד ו "עיברי" נקרא מלשון שהוא עובר מן העולם שהרי גוף האדם לא חי לעולמי עולמים "שש שנים" יעבוד רומז לגמרא במועד קטן כי בן שישים שנה הוא זמנו של האדם ללכת.
"ויצאה חינם" מרמז לס"מ שהוא הנקרא חינם שלוקח את נפש האדם בבוא יומו.
וז"ל: וכן תמצא שכל דבר טומאה בא בחינם מה שאין כן דבר מצווה וקדושה צריך להם טורח גדול ודמים יקרים ע"כ
הנה נתן לנו האור החיים הק' כלי מבחן שבו יוכל האדם לבחון כל דבר שבא לפניו אם הוא מצד המצווה והקדושה או ח"ו מחלק הרע.
והוא-אם הדבר ההוא קל להשיגו והוא בחינם ואין טורח גדול להשיג אותו שהוא בא בקלות יתירה וודאי שהוא מחלק הרע וצריך האדם להתרחק ממנו משא"כ כל דבר שקשה להשיגו וצריך טורח גדול ודמים יקרים הוא מחלק הטוב שצריך האדם לרדוף אחריו.
ועוד מוסיף האור החיים הק' שבדבר מצווה שהאדם עושה בדמים יקרים אין לחיצוניים שליטה על המצווה הזאת כי הם שולטים רק בחינם שכאמור הוא מהחלק הלא טוב.