דבר ידוע הוא ששורש כל המחלות מקורם בנפש האדם כל מחלה אשר תבא ל"ע על האדם סיבת המחלה היא בנפש ואם נפשו של אדם עגומה עליו ועיצבון שולט בו אזי התוצאה תהיה שהגוף שהוא הלבוש של הנפש יחלה ל"ע במחלות שונות ומשונות לפי סוג חולי הנפש וכמו בכל זיהום בגוף שגורם לחוליים מקורו במרירות וזיהום בנפש האדם אם כן בוודאי שאם הרופא הוא רופא טוב ירפה הוא את הנפש ומימלא יתרפה הגוף בדור שלנו שהתחילו לתת לב ודעת על רפואות הנפש לא ראינו שירדה כמות החולים ל"ע ואדרבא יש שיאמרו שישנה עליה אם כן מהי הסיבה לחוליים?
האם יתכן שכמו שייסוד חולי הגוף הוא בנפש ישנו גם יסוד לחולי הנפש?
האם הרופאים שטעו בחשיבה בריפוי הגוף יטעו בחשיבה של ריפוי חולי הנפש?
ומי הם הרופאים האמתיים של חולי הנפש שהוא השורש של חולי הגוף?
בפרשת השבוע "זאת תהיה תורת המצורע" שואל האור החיים הק' לכאורה כל הכתוב מיותר היה לו לומר כי יטהר המצורע והובא אל הכהן וגו'.
ומבאר וז"ל: להיות שהצרעת כפי הטבע תכונתו תתהוה מעיפשות וזיהום הגוף ותגבורת המרה אשר תתגבר באדם ועושה רשם בבשרו ודבר זה יסובבנו העיצבון וצרות הלב ושיממון השכל והרפואה הטבעית לזה הוא הרחקת העיצבון וענינים המרחיבים לבו של אדם ומשמחים אותו וכו'
וממשיך ומבאר שכשיבוא נגע צרעת על האדם יאמר שזה מחולי טבעי ולא יאמין שסיבת הדבר הוא הלשון הרע ויחשוב שהרפואה הטבעית היא בנפש שהיא מקור החולי ויעשה דברים לרפאות את נפשו כדי שיתרפה החולי מהצרעת.
לכך צוה ה' שיעשה דווקא את הדברים ההפכיים לרפואת הנפש וישב בדד מחוץ למחנה וראשו יהיה פרוע ואלו דברים שאדרבא יוסיפו לחולי יותר שהרי הם סיבת החולי ובכל זאת יראה האדם שכשיעשה תשובה ויתחרט על הלשון הרע שדיבר ויקבל על עצמו מלהישמר בזה עוד הנה נרפא הנגע וזה יהיה לו הוכחה ברורה מהי הסיבה האמתית לנגע שבא עליו ולא מקרה הטבעי כחושבי מחשבות אוון כלשון האור החיים הק'
הנה לנו שאמת הדבר שכל חולי הגוף בנפש יסודו ואמת הדבר שסיבת חולי הנפש הוא בעיצבון וצרות הלב ושיממון השכל אבל מקור תחלואי הנפש אינה בסיבה שאינה ידוע אלא שהעוון הוא הגורם לחולי הנפש והיא הסיבה לשממון השכל וגם הרופא שמנסה לרפאות את תחלואי הנפש כמט הרופא המנסה לרפאות את תחלואי הגוף שניהם כאחד לא השכילו לסיבת תחלואי הנפש ולכן רפואתם אינה רפואה אלא שהולכים אליהם כהשתדלות לסיבת הטבע אבל אין אמונתנו בהם לא ברפואת הגוף ולא ברפואת הנפש ואם כן מי הם הרופאים האמתיים? אלו רופאי הנפשות שכתב הרמב"ם בהלכות דעות אלו הצדיקים שיושבים בראש גן המבוכה כמובא במשל של רבינו משה חיים לוצאטו במסילת ישרים ויודעים לומר לאדם בסיבת איזה עון בא לו החולי ואת מה עליו לתקן כדי שירפה נפשו וגופו מן החולי ושב ורפא לו.