הנה מזמן ההשכלה הוצעה בידי בני עוולה האפשרות לשמירת התורה והמצוות באופן עצמאי ע"י יחידים ללא מורה דרך ואמרו הם בתאוותם כי רבה היא מה לנו ולחכמים מפרשי התורה ומחזקיה המחמירים על עצמם יותר מכפי מה שציוותה התורה וכמו הם כך גם אנו נפרש את התורה על פי שכלינו אנו וחלילה וחס שמקורותינו יהיו מאל זר אלא התורה היא התורה ואין בלתה אלא שמה הוא המבדיל בין שכלינו אנו לבין שכלם של אלו המתקרים גדולי הדור מעתיקי השמועה ואם הם חקרו והבינו והנחילו אף אנו בידינו ללמוד מהו רצון וציווי ה' מהי תורתו והנהגתה והיא היא התורה ואין בלתה והיא היא תהיה נר לרגלינו עפ"ל.
האם יש ערך כלשהוא לתורה כזאת?
האם האדם שאינו מקבל את דברי גדולי הדור ישנו בתורה בכלל?
בפרשת השבוע "והיה כי תבא וכו' מראשית כל פרי וכו' ושמת בטנא"
מבאר האור החיים הק' בדרך רמז תרמוז הפרשה והיה כי תבא בביאת האדם לארץ העליונה הוא העולם הבא. והיה כי תבא אל ארץ העליונה והיה הוא לשון שמחה שאין לאדם לשמוח אלא כשיבוא לארץ העליונה כי שמחת עולם הזה אינה אלא הבל ורעות רוח אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה שהיא היא הנחלת עולם וישבת בה על דרך אומרם צדיקים יושבים וכו' ולקחת על דרך אומרו בספר הזוהר שכל מה שיעשה האדם ממצוות ומעשים טובים בעודו חי מתקבץ יד על יד מראשית כל פרי רק מהמובחרים שבמעשיו אשר ה' אלוהיך נותן לך כאן רמז על התורה שנקרת ראשית וכו'
ושמת בטנא ז"ל: ירמוז שצריך כל מפעלות הטובות שעשה יהיה על פי דבריהם כאומרו על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט וגו' והתורה והמשפטים ביארו אותם חכמים ב-ס' מסכתות כמנין טנא שזולת זה הגם שיעשה כל מצוות שבעולם ישרף הוא והם ע"כ.
והנה מבאר האור החיים הק' שאין לאדם לתורתו ולמצוותיו כל תועלת ותכלית אם אינם נעשים ע"י החכמים שהם מבארים התורה ומנחילים אותה לעם ה' ורק זו תהיה התורה שיביא הוא בבואו אל ארץ העליונה.
וראה עוד במעלת חשיבות ולימוד התורה שעל פי החכמים מדברי הרב המפורסמים בהמשך הפרשה ושמחת בכל הטוב וז"ל: גם ירמוז במאמר בכל הטוב אל התורה כאומרם ז"ל (ברכות ה.) ואין טוב אלא תורה שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות וערבות טוב התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה ולא יחשב בעיניהם מלא העולם כסף וזהב למאומה כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם ע"כ.