לכל דבר בעולם ישנה הסיבה החיצונית הנראית לעין זו שבדרך כלל פותרת לאדם את המצוקה של חוסר הוודאות כלומר כשאדם נתקע באיזו שהיא בעיה או קושי מיד מחפש הוא סיבות הגיוניות ואפשרויות להסביר את הקושי קושר הוא קשרים מסובכים ונפתלים עד אין קץ כדי להרגיע את נפשו בהסבר שיניח את דעתו לסבלו והסיבה? שכל קושי שיהיה לאדם אפילו הדבר הקשה ביותר הקושי היותר גדול הוא חוסר הידיעה למה זה קרה את הקושי הזה הוא בשום פנים ואופן לא יכול לשאת.
אבל האם הוא באמת הוא נרגע?
האם יכול להיות שיש סיבה מוסתרת שבפנים עמוק הוא בורח ממנה?
בפרשת השבוע מבאר האור החיים הק' שכל דבר בעולם מחולק לשלושה חלקים מרכזיים הראשון הוא חלק הטוב השני הוא חלק ממוצע שהוא החולין והשלישי הוא חלק הרע.
וישנם שבעה דברים שיכולים להיות בכל אחד משלשה חלקים אלו והם:
מאכל. משתה. דיבור. מחשבה. ראיה. שמיעה. ריח.
וכל אחד מהם יכול להיות מחלק טוב דהיינו מצווה או מחלק ממוצע שהוא חולין או מחלק רע שזוהי העבירה ח"ו
ןמבאר וז"ל: ומעתה הגם שתהיה נפש האדם טהורה זכה וברה באמצעות אשר יכניס לגופו מחלק הרע תהיה הנפש ההיא מעורבת מב' בחינות טוב ורע וזה יסובב לנפש ההיא טעימת המר להתייסר וכו' ע"כ
מלמד אותנו האור החיים הקדוש שהסיבה לייסורי הנפש היא שהאדם טועם מטעימת המר ומערבב את עצמו משני בחינות של טוב ורע שהרי את הטוב בוודאי לא יוכל הוא גם אם מאוד ירצה להוציא ממנו לכן כל עוד שמעורב בו גם מחלק הרע יטעם הוא את טעימת המר להתייסר ומספיקה הידיעה המוסתרת הזאת כבר לתת לאדם מרגוע אמיתי במידה וירצה הוא ויקבל על עצמו לקחת מחלק הטוב או לכל הפחות מהחלק הממוצע.