אחת העצות כשיש לאדם ל"ע צרה או קושי היא להתחזק באמונה להפנים ולהבין שהכל מאיתו יתברך והוא אחד ואין כח אחר בעולם מלבדו והוא עשה עושה ויעשה לכל המעשים כמובא בי"ג עיקרי אמונה.
וקשה שהרי עיקר האמונה היא שמה שקורה עם האדם הוא בהשגחה פרטית והכל מאיתו יתברך הרי אדרבא מה יעזור לאדם להתחזק באמונה בשעת צרה הרי זהו עיקר האמונה שהצרה שהוא נמצא בה היא ממנו יתברך והחיזוק באמונה לכאורה לא ישנה את המצב? ואם כן מה יעזור לאדם להתחזק באמונה כשהוא בכאב מכח הצרה?
האם כח האמונה בה' יכול לשנות את המצב?
ואולי במבחן האמונה אנו מצויים לקבל את המצב והוא באמת לא ישתנה?
בפרשת השבוע "מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו"שואל האור החיים הק' מה אומר ה' למשה בזה הרי למי יצעק אם לא לה'? ובפרט בעת צרה ועוד קשה מה הפירוש "דבר אל בני ישראל ויסעו" האיך יסעו אם הים לפניהם?
ומבאר שכידוע יש שני כוחות בשמים שעל ידם מתנהל העולם מידת הדין ומידת הרחמים וכשישראל עמדו לפני הים הייתה עליהם מידת הדין שטענה למה עדיפים בני ישראל על המצרים שהרי אלו עובדי עבודה זרה ואלו עובדי עבודה זרה? ובאמת אין תשובה לטענת מידת הדין בזה ולא היה לקב"ה כביכול מה לומר למשה בטענת מידת הדין לכן נתן ה' למשה עצה שיאמר לבני ישראל שעל ידי שהם יתחזקו באמונה בה' ויסעו לתוך הים מכח אמונתם זו יוסיפו כח למידת הרחמים ואז תגבר ידה של מידת הרחמים על ידי התחזקותם באמונה ובזה תבוא להם הישועה.
וז"ל:מה תצעק אלי פירוש אין הדבר תלוי בי הגם שאני חפץ עשות נס כיוון שהם אינם ראוים מידת הדין מונעת ואין כח ברחמים כנגד מידת הדין המונעת ואמר אליו דבר אל בני ישראל פירוש זאת העצה היעוצה להגביר צד החסד והרחמים דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל ליבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הביטחון כי אני אעשה להם נס ובאמצעות זה תתגבר הרחמים וכו' ע"כ
הנה רואים שבכח האמונה לשנות מציאות ממש ובכחה להוסיף זכויות ואפילו כנגד טענה צודקת של מידת הדין שאין עליה תשובה אפשר לנצח בהוספת זכויות וכח למידת הרחמים ובזה יוסר מהאדם הצרה. שבת שלום ומבורך!